Как да изградим работеща концепция за интернет магазин?

Ако имате желание да стартирате онлайн бизнес, но не сте сигурни как точно работи един такъв бизнес, в тази статия ще разгледаме основните моменти в изграждането на концепцията за вашия бизнес.

От къде да започнете?

В изграждането на Вашата стратегия може да подходите по два начина. Единият е да тръгнете от там какво ще продавате, след което да изградите цялостна стратегия как и на кого ще го продавате. По-странният на пръв поглед, но също работещ в интернет, е да откриета потенциална група клиенти, до които знаете как да достигнете, след което да проучите какво може да им продавате най-успешно. На пръв поглед това изглежда трудно, но ако например вече имате блог, или пък сте администратор на популярна грепа във фейсбук – то вие вече имате някаква аудитория. Ако откриете какво тази аудитория би се интересувала да купи, то вие вече имате потенциални клиенти.

Ако изберете първият подход помислете върху следните въпроси:

„От какво разбирам достатъчно, или пък имам откъде да черпя информация?“
Ако продавате фотоапарати, а не знаете какво са „бленда“ и „скорост“, то едва ли ще бъдете успешни в бизнеса си. Трябва да сте специалисти по продуктите, които продавате.

„Наясно ли съм с различните продукти на пазара в световен мащаб, както и специфично в България? Кой ги продава?“
Колкото по-добре познавате продуктите и настоящите им търговци, толкова по-добре ще изградите успешна стратегия.

„Какво по-различно от останалите ще предлагам?“
Ако сте поредният магазин няма смисъл въобще да започвате – ако искате да успеете трябва да се отличите от останалите по някакъв начин.

План за действие

Ето списък от основните неща, на които трябва да обърнете внимание още от самото начало.

1. Име и интернет адрес на магазина.
Проверете дали домейна с избраното име е свободен. Ако желаете домейн .bg, то е добре фирмата ви да носи същото име – проверете дали то е свободно в търговския регистър. В отделна статия ще дискутираме и стратегията при избор на име за вашата марка.

2. Изработка и дизайн на уеб страницата.
Има многобройни варианти за различни бюджети – от почти безплатни варианти, до сайтове за десетки хиляди левове. Спрямо началната инвестиция, която ще направите в бизнеса си, помислете какъв бюджет ще отделите за интернет страница и набележете няколко варианта за изработка.

3. Снабдяване и складиране на продуктите.
След като сте избрали какво ще продавате и сте установили контакт с производителите/дистрибуторите на въпросните продукти трябва да уточните при какви условия ще ги взимате (предплащане, консигнация, друго), как ще става транспорта, както и да имате вариант за складиране. Повечето малки интернет магазини, които се движат от 1-2 човека, обикновено използват за склад собствените си жилища или офиси.

4. Опаковки.
Каква е най-удачната опаковка за продуктите, които ще продавате? Кутия, кашон, плик, тубус – вариантите са много. Може да купувате готови опаковки, или да поръчате такива с вашето лого.

5. Плащания.
В България повечето покупки през интернет се заплащат чрез наложен платеж към куриера. Втората най-предпочитана опция е epay.bg. Допълнително може да предложите банков превод, плащане с карта през Борика, или Paypal. Вижте условията на различните доставчици и преценете кое е най-удачно за вас.

6. Куриери.
Освен ако продавате дигитално съдържание, то имате нужда и от куриер. На запад повечето интернет търговия минава през пощенските услуги, но в България този вариант не е препоръчителен, тъй като мнозинството от хората нямат сигурни пощенски кутии. За това тук най-популярни станаха пощенските пратки с Еконт до поискване от офис. Има обаче и куриерски услуги на конкурентна цена. Добре е да предложите на клиентите повече от един начин за доставка.

В отделни статии ще погледнем всичките тези точки в детайли.